Ontwerpelementen en principes

De organisatie van de lijnen, vormen, kleuren, tonen en texturen van een schilderij in een expressief patroon is het ontwerp. Het gevoel van onvermijdelijkheid van de formele organisatie geeft een geweldig beeld van haar onafhankelijkheid en aanwezigheid.

Lijn

Elk onderdeel van het ontwerp beschikt over unieke expressieve mogelijkheden. Een intuïtieve, oude norm voor het uitdrukken van objecten is bijvoorbeeld lijn; de ongecompliceerde lineaire beelden van tekeningen van jonge kinderen en oude rotstekeningen worden algemeen erkend. In het ontwerp van talloze schilderijen door de geschiedenis heen zijn de formele relaties van brede met dunne lijnen, onderbroken door continue en bochtige met grillige krachten van contrast en herhaling. Variaties in geschilderde beeldcontouren bieden een eenvoudige manier om het volume, het gewicht, de ruimtelijke positie, het licht en de textuureigenschappen van objecten te beschrijven. De beste voorbeelden van deze visuele steno zijn te zien in Japanse inktschilderijen, waar een klassieke kennis van kalligrafie nauw verband houdt met een expressieve economie en kracht van lijnen.

Vorm en massa

Alle secties met verschillende kleuren, tonen en textuur, evenals solitaire en gegroepeerde afbeeldingen, zijn opgenomen in de categorie vorm en massa als ontwerpelementen.

Kinderen gebruiken van nature geometrische symbolen om de objecten die ze waarnemen uit te drukken. De meer pakkende en expressieve vormen en massa’s in de meeste schilderstijlen, evenals die waarop de meeste mensen intuïtief reageren, zullen doorgaans duidelijk op dergelijke archetypische vormen zijn gebaseerd. Niet alleen hebben verfijnde moderne kunstenaars, zoals Paul Klee en Jean Dubuffet, deze ongeschoolde beelden geleend. Bijvoorbeeld het vierkante raam dat Christus omlijst in Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci, de zwevende “zon” in een abstract van Adolf Gottlieb, of de halo die een christelijke of boeddhistische godheid omringt, zijn allemaal voorbeelden van vormen die de neiging hebben om ontwerpen te domineren en die vaak worden aangetroffen als hun speerpunt. In tegenstelling tot de gevaarlijke balans die wordt gesuggereerd door een omgekeerde driehoekige vorm of massa, lijkt een veilig gebaseerd driehoekig beeld of een reeks vormen geruststellend, zelfs verheffend. In verhalende schilderijen worden kwetsbare mensen vaak omringd door vormen als ovalen, ruiten en rechthoeken omdat ze veiligheid en bescherming impliceren.