Louwman Museum

In bijna elke grote stad is wel een automuseum te vinden, maar Den Haag (Nederland) kan er met recht op bogen een unieke attractie te hebben die liefhebbers van klassieke auto’s uit de hele wereld aantrekt. Het Louwman Museum herbergt een van ‘s werelds grootste en meest verbluffende autocollecties. Het is als een schatkamer van autogeschiedenis, met meer dan 250 auto’s tentoongesteld.

In het museum zijn Evert Louwman, een auto-importeur, en de privécollectie van zijn familie te zien. Toen in 1968 het Nationaal Automobiel Museum in Leidschendam werd geopend, werd de collectie tentoongesteld. In 1981 verhuisde de collectie naar Raamsdonksveer. Het Louwman Museum, een modern, speciaal gebouwd museum in Den Haag, werd in de zomer van 2010 feestelijk geopend. “Kom maar binnen, het wordt hartstikke leuk en je ziet auto’s waarvan je het bestaan niet wist”, zegt een intrigerende museummedewerker bij de ingang.

Elk model is belangrijk in de geschiedenis van de auto.

De drie verdiepingen tellende show is inderdaad van onschatbare waarde in termen van historische waarde, hij beslaat een verbazingwekkende 10.000 m2 en lijkt eindeloos door te gaan. Geen van de modellen staat hier toevallig; elk heeft iets unieks te bieden dat het een plaats in de autogeschiedenis heeft opgeleverd.

“Mijn familie heeft acht decennia geleden het besluit genomen om de belangrijkste automobielen uit de geschiedenis te verwerven en te bewaren voor toekomstige generaties. Het Louwman Museum gaat terug tot 1934, toen mijn vader een Dodge uit 1914 kocht. Sindsdien hebben we de collectie steeds verder uitgebreid”, aldus Evert Louwman, de huidige eigenaar.

Bezoekers kunnen kennismaken met het begin van de automobielgeschiedenis in het museum, dat twee van ‘s werelds oudste auto’s herbergt: een driewieler uit 1886, ontworpen en gebouwd door Karl Benz, die de eerste gepatenteerde auto was, en een De Dion Bouton & Trépardoux uit 1887, die de op één na oudste auto ter wereld is. De meeste van de tentoongestelde auto’s zijn origineel, maar sommige zijn gerestaureerd. De Jaguar D-Type die in 1957 Le Mans won, de Lagonda M45R die in 1935 dezelfde race won, de AC Racing Special uit 1924, de excentrieke Brooke Swan Car uit 1910, de hybride Woods en de originele Aston Martin DB5 van James Bond behoren tot de modellen die de meeste aandacht krijgen, aldus de vertegenwoordigers van het museum.

De Brooke Swan Car is zonder twijfel een van de meest verbazingwekkende vierwielige voertuigen ooit gemaakt. Het is moeilijk om een andere auto op de planeet te vinden met een zwaan op de motorkap. In Calcutta, toen de hoofdstad van Brits India, werd in 1910 een meesterwerk ontworpen. De auto werd op maat gebouwd voor een plaatselijke miljonair die een statement wilde maken en de elite wilde choqueren. Toen de “rijdende zwaan” voor het eerst op straat verscheen, veroorzaakte hij zoveel paniek en verwarring dat de politie werd ingeschakeld om de orde te herstellen.

Toyota’s oudste nog bestaande model
Elke tentoonstelling toont ten minste een paar modellen die een gemeenschappelijk thema hebben. Het museum belicht de grote verschillen tussen auto’s die in verschillende tijdperken en landen zijn gebouwd. Een Zweedse Volvo PV444 CS, bijvoorbeeld, wordt tentoongesteld naast iconische voertuigen zoals de Toyota 2000GT (Japan), Jaguar XK120 (Groot-Brittannië), Chevrolet Corvette (VS), en Mercedes-Benz 600. (Duitsland).

Als je een andere ruimte binnenloopt, is het in eerste instantie moeilijk te zeggen wat een Cadillac Fleetwood en een Humber Pullman met elkaar gemeen hebben. Het blijkt dat dit een tentoonstelling is van auto’s van beroemdheden. Elvis Presley, de “King of Rock and Roll”, reed in de Cadillac, terwijl de Britse eerste minister Sir Winston Churchill in de Humber Pullman reed. Vanwege de voorkeur van de eigenaar voor sigaren werd speciaal voor deze auto een grotere asbak besteld.

De automobiele schatten van het museum spelen een prominente rol, zoals men van een museum in Nederland mag verwachten. De grootste Spyker-collectie ter wereld, bestaande uit 15 modellen, is te bezichtigen.

De historische auto’s van Ferrari, Maserati en Alfa Romeo behoren tot de hoogtepunten van de tentoonstelling, terwijl de categorie luxe auto’s Bugatti, Rolls-Royce en Mercedes-Benz omvat, om er maar een paar te noemen.

Naast auto’s zijn in het Louwman Museum ook fietsen, motorfietsen en andere opmerkelijke voertuigen te zien. Aparte zalen zijn ook gewijd aan kunstwerken die met transport te maken hebben.

Directieleden van Toyota zijn jaloers op het Louwman Museum. Want het vroegst overgebleven Toyota AA-model staat in Den Haag tentoongesteld, niet in Japan. Lange tijd werd gedacht dat deze auto’s uitgestorven waren, en het Toyota Automobiel Museum bouwde zelfs een replica van de grond om tentoon te stellen.

In 2008 werd echter een Toyota AA ontdekt in Vladivostok, Rusland. Dit model was sinds de Tweede Wereldoorlog in het bezit van een boer, en zijn kleinzoon verkocht het aan het Louwman Museum. Het heeft echter lang geduurd voordat de auto in Nederland aankwam. Het Russische ministerie van Cultuur moest een vergunning afgeven om hem uit het land te halen omdat hij meer dan 50 jaar oud was. Het werd vervolgens overgebracht naar Nederland, waar het nog steeds wordt tentoongesteld in de staat waarin het werd ontdekt, zonder dat er pogingen worden ondernomen om het te rehabiliteren. Tussen 1936 en 1942 werden ongeveer 1.400 Toyota AA voertuigen geproduceerd.